برسی خودرو

دلایل افزایش مصرف سوخت

دلایل افزایش مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت هشداری به منظور خرابی یکی از قطعات فنی خودرو است. به عبارتی یکی از قطعات خودرو بدرستی وظیفه محول شده را بدرستی انجام نمی دهد و همین امر موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

برای بررسی این موضع حتما باید به مکانیک و یا نمایندگی خودرو مراجعه نمایید اما اگر قصد دارید خود علل این مشکل را بیابید در این مقاله قصد داریم دلایل رایج افزایش مصرف سوخت را مورد بررسی قرار دهیم

بار زیاد و سنگینی خودرو
بار زیاد و سنگینی خودرو

1-بار زیاد و سنگینی خودرو:

میزان مصرف سوختی که توسط سازنده گان خودرو اعلام می گردد شامل وزن خودرو بعلاوه راننده است. حالا هر چه این وزن توسط مالک خودرو افزایش یابد مصرف سوخت نیز به منظور غلبه کردن بر این وزن ،بیشتر می گردد.

کثیفی و خرابی شمع‌ها
کثیفی و خرابی شمع‌ها

2-کثیفی و خرابی شمع‌ها

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پیشرانه که سلامت آن تاثیری مستقیم بر عملکرد خودرو دارد، شمع جرقه است. شمع‌ها، قطعاتی مصرفی هستند که پس از مدتی به پایان عمر مفید خود می‌رسند و به تعویض احتیاج پیدا می‌کنند. به دلیل عدم تناسب حرارتی و کارایی مورد نیاز پیشرانه خودروی شما، موجب افزایش مصرف و افت توان شوند.

روش پیدا کردن شمع خراب در موتور

——————————————————

نقص در چرخها و سیستم های وابسته
نقص در چرخها و سیستم های وابسته

3-نقص در چرخها و سیستم های وابسته

چرخهای  تنها عامل جلو بنده خودرو هستند از همین  رو کوچکترین نقص در تایر ها و تمامی قطعات وابسته به آنها می تواند باعث بروز افزایش مصرف سوخت گردد. کاهش فشار باد تایرها یا همان کم بودن باد باعث خواهد شد اصطکاک تایر ها با زمین بیش از پیش گردد چرا که سطح مقطع بیشتری از لاستیک با زمین در تماس است از همین رو راننده باید گاز بیشتری بدهد تا بر میزان اصطکاک وارد شده غلبه کند که گاز بیشتر منجر به افزایش سوخت می گردد. از دیگر دلایل موجود درگیر بودن لنت ترمز ها با دیسک است که این نقص نیز باعث افزایش اصطحکاک خواهد شد.تنظیم نبودن فرمان و جلو بندی نیز به نوبه خود باعث می گردد که لاستیک در زاویه درست با زمین در تماس نباشد که دوباره با پدیده اصطکاک بیشتر روبرو خواهیم شد. بر طرف کردن این نقیصه ها که خرج آنچنانی هم ندارد در کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد.

کثیفی انژکتورها
کثیفی انژکتورها

4-کثیفی انژکتورها

انژکتور، یکی از دقیق‌ترین و حساس‌ترین اجزای خودرو است که باید سوخت را با ظرافت خاصی با دامنه مخروطی شکل 30 درجه پخش کند. هرگونه فرم پاششی به‌جز این حالت مردود است. علت حساس‌بودن شیوه پاشش انژکتور، جلوگیری از بروز پدیده منیفولد خیس است. پدیده منیفولد خیس، پدیده‌ای است که در آن به دلیل پاشش غلط سوخت، بنزین در محوطه پشت سوپاپ شره کرده و بر روی دیواره داخلی پورت هوا تجمع می‌کند. این موضوع موجب می‌شود که با باز شدن سوپاپ، سوخت اضافی به صورت مایع (و نه پودر) وارد سیلندر شده و باعث خام‌سوزی می‌شود. اگر شدت این مسئله زیاد باشد، موجب روشن‌شدن چراغ چک خواهد شد. بهتر است انژکتورها هر 20 الی 30 هزار کیلومتر از روی خودرو باز شده و با دستگاه شست‌وشو شوند تا پاشش آنها مجددا به محدوده قابل قبول برسد.

مطلب پیشنهادی:

5-به هم خوردن آیرودینامیک بدنه

مهندسان طراحی خودرو روزها و روزها در تونل های باد مشغول به محاسبه برای شکل دادن به بدنه خودرو جهت کاهش مقاوت در برابر با یا همان آیرودینامک هستند. اما برخی با اعمال تغییراتی در بدنه خودرو نظیر بستن باربند یا تجهیزات نگهداری اسکی بر روی سقف به منزله زیبایی باعث کاهش آیرودینامیک خودرو می گردند.همین امر موجب افزایش قابل ملاحضه مصرف بنزین خواهد شد چرا که مقاومت خودرو در برابر اصطحکاک هوای عبوری افزایش یافته و نیاز به تولید انرژی بیشتر دارد.

نقص در کوئل و وایر ها
نقص در کوئل و وایر ها

6- نقص در کوئل و وایر ها

شمع به منظور ایجاد احتراق باید در زمان درست که همان بالاترین مکان پیستون است جرقه مورد نظر را اعمال می نمایند اما وظیفه تایم بندی مناسب بر عهده کوئل یا کوئل ها می باشد. در حقیقت کوئل برق مورد نیاز هر شمع جهت جرقه زنی در زمان درست توسط وایر ها یا قطعاتی مشابه به سر شمع ها ارسال می کند. اما اگر کوئل تنظیم نباشد و وایر ها به هر دلیل نتواند بصورت مناسب و در زمان مناسب برق را به شمع ها برساند عمل جرفه زنی در زمان مناسب و با شدت مناسب انجام نخواهد شد و همین امر موجب افزایش مصرف سوخت و خام سوزی بنزین می گردد. قابل ذکر است خودروهای قدیمی تنها یک کوئل داشتند اما خودروهای امروزی برای هر سیلندر یک کوئل مجزا وجود دارد که ممکن هر کدام از آنها به تنهایی دچار نقص فنی گردد.

کثیفی فیلتر هوا
کثیفی فیلتر هوا

7-کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا که معمولا از کاغذ ساخته می شوند و از قیمت ارزانی هم نیز برخوردار است نقش بزرگی در مصرف کاهش مصرف سوخت را برعهده دارد. چرا که همانگونه که اشاره شد برای احتراق مناسب در محفظه سیلندر نیاز به میزان کافی از اکسیژن است .اما اگر فیلتر هوای موتور کثیف شده باشد سد راهی برای عبور هوای تمیز می گردد و همین امر موجب احتراق ناقص بنزین خواهد شد و در نهایت موجب افزایش مصرف سوخت خواهد گردید.

نقص در سنسور اکسیژن
نقص در سنسور اکسیژن

8-نقص در سنسور اکسیژن

نام این سنسور را زیاد شنیده اید چرا که مکانیک ها به منظور یافتن علل افزایش مصرف سوخت ابتدا به سراغ این قطعه می روند.توجه داشته باشید سنسور اکسیژن با سنسور ورودی هوا کاملا متفاوت است و این سنسور در قسمت اگزور و در خروجی دود از محفظه احتراق تعبیه شده است تا میزان اکسیژن سوخته نشده در گازهای خروجی را مورد بررسی قرار دهد. چرا که اکسیژن سوخته نشده یعنی نبود سوخت کافی که منجر به راندمان پایین موتور می گردد. اطلاعات این سنسور به طور لحظه ای به رایانه مرکزی خودرو ارسالی می گردد تا همواره سوخت بصورت کافی به موتور برسد

نقص در سنسور دمای هوا
نقص در سنسور دمای هوا

9-نقص در سنسور دمای هوا

دمای هوای ورودی به موتور نفش زیادی در احتراق کامل دارد چرا که اگر در روزهای سرد زمستانی باشیم ،دمای هوای ورودی بسیار پایین است در نتیجه عمل احتراق به سختی انجام شده و در صورت پاشش سوخت باعث خام سوزی می گردد. همچنین اگر دما هوای ورودی بدلیل قرار داشتن در روزهای گرم تابستانی بسیار زیاد باشد قبل از اینکه پیستون به بالاترین نقطه خود برسد بدلیل گرمای زیاد ترکیب سوخت و هوا بدون عمل جرقه زنی مشتعل می گردد که این عمل علاوه بر مخرب بودن برای قطعات خودرو نیز باعث افزایش مصرف سوخت می گردد. لذا این سنسور اطلاعات دمای هوا را به ECU ارسال می نماید تا همواره مقدار سوخت دقیقی متناسب با دما هوای به درون محفظه احتراق وارد شود.

فیلم اموزشی:

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا