برق اتومبيل

ایموبلایزر چیست و طرز کار آن چگونه است؟

یکی از آپشن هایی که معمولا در خودروها موجود می باشد، ایموبلایزر می باشد که در واقع نوعی سیستم امنیتی محسوب شده و مانع از سرقت خودرو می گردد. این سیستم در حقیقت یک کد مخصوص را برای سوئیچ و محل قرار گرفتن آن تعریف می کند که به واسطه آن، کلیدهای دیگر، هر چند با شکل ظاهری یکسان، نخواهند توانست خودرو را روشن نمایند. سیستم ایموبلایزر دارای قسمت های متعددی می باشد و طرز کار خاصی دارد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت و این سیستم امنیتی خودرو را تشریح می کنیم.

ایموبلایزر  چیست؟
ایموبلایزر چیست؟

ایموبلایزر چیست؟

ایموبلایزر یکی از سیستم های امنیتی خودرو است که به سبب نام خاصی که دارد، همچون سیستم کروز کنترل که در گذشته به تشریح آن پرداختیم، ممکن است برای بسیاری از افراد چندان مانوس نباشد. تقریبا تمامی خودروهای جدید از سیستم ایموبلایزر برخوردار هستند. بخشی از این سیستم در واقع همان کد مخصوصی است که در کلید های خودروی شما تعبیه شده است و به واسطه آن می توان خودرو را پس از چرخاندن سوئیچ در استارت، روشن نمود.

اگر در هنگام چرخاندن سوئیچ و استارت زدن خودرو، کد کلید با کد سیستم ایموبلایزر جای گرفته در خودرو همخوانی نداشته باشد، آنگاه هر چقدر هم که سعی کنیم، نخواهیم توانست خودرو را روشن نماییم. در حقیقت با استفاده از این سیستم امنیتی، یک لایه امنیتی ایجاد خواهیم کرد که با استفاده از آن تنها کلیدهایی موفق به روشن کردن خودرو خواهند شد که از قبل برای سیستم ایموبلایزر تعریف شده باشند.

طرز کار ایموبلایزر چگونه است؟

حال که دانستیم ایموبلایزر چیست و چه کاربردی در خودرو دارد، حال بهتر است در رابطه با طرز کار این قطعه الکترونیکی نیز بیشتر آشنا شویم. ایموبلایزر دارای چند قسمت مهم است که عبارتند از: بورد الکترونیکی بکار رفته در سوئیچ خودرو، حافظه موجود در سوئیچ، بورد الکترونیکی ایموبلایزر در خودرو که معمولا در زیر فرمان نصب می شود و قفل نرم افزاری موجود در ECU یا همان کامپیوتر خودرو.

نحوه کار ایموبلایزر در امنیت خودرو
نحوه کار ایموبلایزر در امنیت خودرو

نحوه کار ایموبلایزر در امنیت خودرو

هنگامی که خودرو در مرحله تولید قرار دارد، سوئیچ خودرو کد گذاری می شود که این کد در حافظه موجود در سوئیچ ذخیره می گردد. پس از آن کد مربوطه به سیستم ایموبلایزر موجود در خودرو که شامل آنتن ترانسپوندر می باشد، نیز داده می شود و همان کد در ECU خودرو نیز تعریف می گردد.آنتن ترانسپوندر در حقیقت نوعی میدان مغناطیسی ایجاد می کند که با استفاده از فناوری RFID سبب می شود تا بدون نیاز به انرژی الکتریکی، به محض اینکه سوئیچ در مجاورت آن قرار گیرد، اطلاعات سوئیچ را بازخوانی نماید.

در مرحله راه اندازی خودرو با استفاده از سوئیچ، هنگامی که سوئیچ را در محل استارت قرار داده و می چرخانیم، بلافاصله آنتن ترانسپوندر شروع به خواندن اطلاعات کلید خودرو می کند و در صورتی که این اطلاعات که حاوی همان Access Code یا کد دسترسی می باشد درست باشد، اجازه روشن شدن خودرو را خواهد داد. در غیر این صورت هرچقدر هم که راننده سعی نماید، خودرو با استفاده از سوئیچ روشن نخواهد شد و تنها استارت می خورد.

کد مربوط به سوئیچ خودرو در هنگامی که خودرو به مشتری تحویل داده می شود، با سوئیچ خودرو به مشتری تحویل داده می شود. اما به تازگی بنا به دلایلی این کد به مشتری تحویل داده نمی شود و تنها در صورتی که شما به عنوان مالک خودرو احراز هویت شده و درخواست کد را داشته باشید، این کد به شما داده خواهد شد. اما در مواقعی که سوئیچ خودروی ما گم می شود، تنها راه برای ساخت مجدد آن، بدست آوردن کد سوئیچ می باشد و یا اینکه کلید جدیدی را برای خودرو با استفاده از ECU تعریف کنیم.

این امر برای خودروهای داخلی به سادگی انجام پذیر است و بسیاری از کلیدسازی های خودرو، قادر به انجام آن بوده و می توانند حتی بدون داشتن Access Code قبلی، یک کلید جدید برای خودروی شما تعریف کرده و کلید قدیمی خودرو را نیز از کار بیاندازند.

نحوه کار ایموبلایزر در امنیت خودرو
نحوه کار ایموبلایزر در امنیت خودرو

انواع کد در سیستم ایموبلایزر

  • کدهای مرتبط با ECU موتور برای صدور اجازه روشن شدن موتور یا جلوگیری از روشن شدن
  • کدهای مرتبط با سیستم ضد سرقت ارسالی از مدارهای الکترونیکی کلید یا کارت جهت تشخیص سوییچ خودرو از سایر کلیدها
  • کدهای مرتبط با سیستم باز کننده درب‌ها برای تشخیص ریموت کنترل خودرو

نکته: در صورت تعویض UCH حافظ یونیت جدید خالی می‌باشد. بنابراین بایستی بر حسب مدل خودرو و به وسیله دستگاه عیب‌یاب در مراکز مجاز نسبت به برنامه‌ریزی مجدد اقدام نمود.

مطلب پیشنهادی 

مفاهیم وضعیت چراغ ایموبلایزر

  • چشمک زدن با یک چشمک در ثانیه: به معنی سوییچ بسته و سیستم ایموبلایزر فعال است.
  • چشمک زدن سریع با چهار چشمک در ثانیه: به معنی سوییچ باز و سیستم ایموبلایزر فعال است.
  • کاملا خاموش: سیستم ایموبلایزر غیرفعال می‌باشد.
  • دائم روشن: به معنی خرابی سیستم ایموبلایزر می‌باشد، همچنین چشمک دائم به دلیل پریدن کد است.

کنترل سیستم ایموبلایزر

در خودروهای نسل جدید سیستم توسط یک چیپ مغناطیسی کددار که بدون باتری عمل می‌کند، کنترل می‌شود. این چیپ درون قسمت پلاستیکی کلید یا کارت خودرو نصب می‌شود. دارای یک کد الکترویکی محرمانه می‌باشد که برای خودروهای مختلف متفاوت می‌باشد. در مدل‌های قدیمی ایموبلایزر توسط ریموت کنترل مادون قرمز قفل مرکزی عمل می‌کرد. به طوری که با قفل شدن درب‌ها توسط ریموت، سیستم ایموبلایزر فعال شده و با باز شدن قفل توسط ریموت این سیستم غیرفعال می‌گردید و عیب آن این بود که اگر قفل مرکزی ایراد پیدا می‌کرد موتور نیز قابلیت روشن شدن نداشت.

نحوه کار ایموبلایزر در امنیت خودرو
نحوه کار ایموبلایزر در امنیت خودرو

نکته: چنانچه چیپ درون کلید ایراد پیدا کند بایستی کلا تعویض شود و قابل کد گیری مجدد نیست.

ترانسپاندر چیست؟

در صورت باز شدن سوییچ و یا قرار گرفتن کارت در دستگاه کارت خوان، کد حفاظتی ثبت شده در چیپ توسط آنتن مخصوص (گیرنده حلقوی) دریافت می‌گردد تا پس از تقویت آماده ارسال به کنترل یونیت (UCH) گردد. این گیرنده حلقوی به نام حلقه ترانسپاندر نیز معروف است.

روش شناسایی کلید یا کارت سوییچ

پس از باز شدن سوییچ UCH توسط میدان مغناطیسی تولید شده به وسیله آنتن (ترانسپاندر) به چیپ اعلام می‌کند که کد ثبت شده داخل چیپ را ارسال نماید. سپس چیپ که داخل خود را از طریق ترانسپاندر برای UCH ارسال می‌کند. کد ارسالی توسط ترانسپاندر به وسیله CUH بررسی شده و در صورت صحیح بودن اجازه روشن شدن موتور به ECU موتور ارسال می‌گردد. در این سیستم با هر بار باز شدن سوییچ یک ثابت بین چیپ و آنتن ترانسپاندر منتقل می‌گردد.

فیلم اموزشی

تعریف سوئیچ ایموبلایزر CIM با دیاگ

خواندن کد ایموبلایزر (سوئیچ) با دیاگ

بررسی عملکرد ایموبلایزر

ایموبلایزر

مکانیکو
مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا