سيستم ترمز

هواگیری سیستم ترمز

هواگیری سیستم ترمز

سیستم ترمز، شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخشی است که در رانندگی و جلوگیری از بروز حوادث به آن توجه ویژه داشت اما سیستم ترمز خوب به معنای این نیست که اگر فرضاً خودروی من پورشه است پس باید خیالم از سیستم ترمزم راحت باشد. بلکه نوع روغن و تعویض و هواگیری به‌موقع آن بسیار مهم است.

به گزارش مکانیکو، به دور از گزافه گویی باید در ابتدا گفت نوع روغن ترمزی که شما برای سیستم ترمزتان بکار می‌برید اصلی‌ترین نقش را ایفا می‌کند که انواع کیفیت و قیمت برای آن وجود دارد که معیارهایی این کیفیت‌ها و قیمت‌ها را تعیین می‌کند و در ابتدا شاید باید گفت روغن ترمز باید نقطه جوش بالایی داشته باشد. (در درجه حرارت بسیار ربیشتری به جوش برسد) چرا که در صورت عدم وجود این قضیه روغن تبخیر می‌گردد. از طرفی خاصیت دیگری که باید داشته باشد خاصیت عدم ترکیب با رطوبت هوا را داشته باشد زیرا باعث سایش قطعات سیستم ترمز می‌گردد و پس بهتر است همینجا گفت از باز کردن بدون ضرورت مخزن سیستم ترمز خودداری کنید، بخصوص در مناطق مرطوب

در مورد تخلیه روغن ترمز و جایگزینی هم باید گفت که اولاً هر از گاهی چک کنید که روغن ترمز به مقدار کافی موجود باشد در غیر اینصورت این فقدان را جبران نمایید و از نظر زمان تعویض، بهتر است نهایت هر 2 یا سه سال یکبار عوض کنید و اگر هم مشکل مالی از بابت تعویض زودرس‌تر بویژه روغن‌های با کیفیت مشکلی ندارید سالی یک بار یا چند ماه یکبار بهتر است.

هواگیری سیستم ترمز خودرو
هواگیری سیستم ترمز خودرو

عواملی که ‌باعث ‌وارد شدن هوا در مدار می‌شود

1- اگر سوراخ پر کردن گرفته شود در موقع برگشت پیستون هوا از راه کلاهک عقب وارد دستگاه می شود

2-خالی شدن مخزن روغن ترمز باعث هوا گرفتن مدار می شود

3- در اثر سوراخ شدن یا عدم ابندی قطعات.


ضرورت تخلیه و هواگیری روغن ترمز

  • حذف رطوبت، زیرا روغن‌های دات 3 و 4 جاذب رطوبت هستند
  • خروج حبابهای هوایی که درون سیستم که در زمان تعمیر بوجود آمده‌اند
  • تخلیه هوا بدلیل آنکه وجود هوا در سیستم ترمز در ترمز گرفتن شدیداً اختلال ایجاد می‌کند
  • جلوگیری از کاهش نقطه جوش روغن ترمز

مطلب پیشنهادی 

————————————————————————————————————

طریقه هواگیری

⬅️برای هواگیری از سیلندر چرخی که دورتر از سیلندر اصلی است شروع کرده و سپس نوبت به سیلندر مقابل در روی همان محور می رسد بعد از سیلندر های واقع در محور دیگر بالاخره نوبت به نزدیگترین سیلندر چرخی که به سیلندر اصلی قرار دارد می رسد اما در صورتی که اتومبیل در چرخهای جلو از ترمز دیسکی و عقب کاسه ای باشد ابتدا باید از چرخهای جلو چرخی که دورتر از سیلندر قرار دارد هواگیری را اغاز کرده و بعد چرخهای عقب را اما نکته مهم این که اگر سیستم ترمز دارای بوستر باشد حتما باید به خاطر اینکه بوستر در مدار قرار گیرد اتومبیل را روشن نموده و هواگیری را انجام داد

? برای هواگیری ابتدا اطراف درپوش مخزن را کاملا تمیز می کنیم سپس درب مخزن را برداشته و داخل ان را کاملا از روغن پر می کنیم در ضمن حین هواگیری باید دقیقا مقدار روغن ترمز در مخزن را مد نظر داشته باشیم که کمتر از حد معیین نشود سپس برای اینکه هواگیری کاملا انجام شود شیلنگ پلاستیکی شفافی را انتخاب کرده ابتدا اچار پیچ هواگیری را در محل اچار گیر گذاشته سپس لوله لاستیکی را روی سوراخ پیچ هواگیری نصب می کنیم وسر دیگر شیلنگ را در داخل ظرف یا لیوان شیشه ای که داخل ان روغن ترمز می باشد قرار می دهیم .

? برای هواگیری که یک نفر کمک داشته باشیم بدین طریق عمل می کنیم که نفر کمکی پدال ترمز را چندین مرتبه فشارداده که خوب پدال ترمز زیر پایش سفت شده و دیگر پایین نرود در این حالت پای خود را از روی پدال بر نمی دارد و محکم به روی ان فشار می اورد سپس با هماهنگی به شخصی که می خواهد هواگیری کند علامت می دهد (میگوید ترمز برای هواگیری اماده است) در این موقع نفر دوم پیچ هواگیری را شل نموده تا روغن وهوا از داخل سیلندر مربوطه به داخل ظرف شیشه ای تخیله شود.

?در این زمان با تخلیه شدن روغن و هوا پدال ترمز به سمت پایین حرکت می کند نفر اول تا زمانی که بوسیله نفر دوم اعلام نشده که پدال ترمز را بزن باید پای خود را محکم روی پدال فشار دهد زمانی که نفر دوم پیچ هواگیری را بست و اعلام کرد پدال بزن نفر اول دوباره مانند قبل عمل کرده تا پدال زیر پایش کاملا سفت شود نفر دوم هم مانند قبل عمل کرده البته این عمل دو الی سه مرتبه تکرار شود تا زمانی که روغن ترمز بدون کف از پیچ هواگیری خارج شود.

فیلم اموزشی:

هواگیری سیلندر ترمز

آموزش هواگیری سیستم ترمز بدون ابزارمخصوص و دستگاه

هواگیری سیستم ترمز

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا تجربه مواجهه باهواگیری سیستم ترمز دارید؟ اگر موردی هست که ما در این مطلب ذکر نکردیم و فکر می‌کنید دانستن آن برای بقیه می‌تواند مفید باشد، لطفاً آن را با ما و دیگر مخاطبان مکانیکو به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا