مهم ترین دلایل جا نرفتن دنده ماشین

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

مهم ترین دلایل جا نرفتن دنده ماشین

مهم ترین دلایل جا نرفتن دنده ماشین

جا نرفتن دنده ماشین یکی از مشکلاتی است که می‌تواند موجب آسیب‌های جبران ناپذیری به سرنشینان یک خودرو شود و بنابراین نیاز است که در مورد علت بد جا رفتن دنده خودرو بدانیم. علت بد جا رفتن دنده می‌تواند ناشی از دلایلی مانند کاهش سطح واسکازین گیربکس، خرابی سنسور الکترونیکی، اختلال در عملکرد دنده‌ها، استهلاک سیستم کلاچ و … باشد. . اگر شما نیز پراید و 206 دارید و می‌خواهید در مورد علت بد جا رفتن دنده سه پراید یا علت بد جا رفتن دنده 206 بدانید، خواندن این مقاله می‌تواند برای شما موثر باشد.

علت بد جا رفتن دنده

اکثر مردم هنگامی که با مشکل جا نرفتن دنده پراید یا جا نرفتن دنده پژو 405 مواجه می‌شوند، خودرو را بررسی می‌کنند. این بررسی می‌تواند توسط خودتان یا یک فرد مکانیک انجام شود. جا نرفتن دنده ماشین ناشی از علت‌های متفاوتی است که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

کمبود واسکازین گیربکس

واسکازین اولین چیزی است که باید چک کنید چون کمبود آن می‌تواند تأثیر مخربی روی سیستم انتقال داشته باشد و عملکرد آن را دچار مشکل کند. پس حواستان به واسکازین گیربکس باشد.

بیشتر بدانید
اموزش تعمیر گیربکس پیکان

 

خرابی سنسور الکترونیکی

بیشترین انتقال در خودروهای مدرن توسط سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته کنترل می‌شود. هنگامی که در خودرو پس از فشردن پدال گاز نتوانید دنده را جا بیاندازید، ممکن است مشکل از این باشد که سنسور الکترونیکی موجود در خودرو خراب شده است. مکانیک گیربکس‌های اتوماتیک همچنین از تجهیزات تشخیصی کامپیوتری برای رفع این مشکل استفاده می‌کنند و می‌توانند هرگونه خرابی سنسور الکترونیکی را که باعث می شود دنده ماشین شما جا نیفتد را شناسایی کند.

جا نرفتن دنده پراید

 مناسب نبودن کیفیت و غلظت واسکازین

واسکازین باید متناسب با استاندارد سفارش شده از طرف کمپانی باشد و از ریختن واسکازین‌های نامناسب و بی کیفیت جدا خودداری کنید. همچنین اگر کیلومتر کارکرد ماشین زیاد است و واسکازین برای مدتی طولانی عوض نشده، بهتر است در اولین فرصت واسکازین را تعویض کنید. چون مطمئنا دیگر آن کیفیت مطلوب را ندارد و کثیف شده و باعث آسیب به اجزای سیستم انتقال قدرت و بروز مشکل در تعویض دنده خواهد شد.

استهلاک در سیستم کلاچ

خرابی و مستهلک بودن اجزا مجموعه کلاچ یعنی دیسک، صفحه و سیم کلاچ می‌تواند در عملکرد تعویض دنده اختلال ایجاد کند. مثلاً ممکن است هنگامی که ماشین خاموش است دنده به راحتی جا برود ولی هنگامی که ماشین را روشن می‌کنید دنده‌ها دیگر جا نخورند. این مشکل به‌خاطر ایراد در مجموعه کلاچ است. اگر هنگام تعویض دنده (در همه دنده‌ها ) صدایی شبیه به قرچ می‌شنوید به‌خاطر عملکرد بد سیستم کلاچ و احتمالا رگلاژ نبودن سیم کلاچ است.


مطالب پیشنهادی
مهم ترین دلایل کپ کردن خودرو
بهترین لاستیک ایرانی برای ماشین های ایرانی کدام است؟
علائم خرابی میل سوپاپ
مهم ترین دلایل خلاصی فرمان

بیشتر بدانید
عیب یابی گیربکس

 

 

اختلال در عملکرد دنده‌ها

یکی دیگر از علت‌های جا نرفتن دنده می‌تواند اختلال در عملکرد دنده و تنظیم چرخ دنده‌ها به صورت اشتباه باشد. سیستم گیربکس‌های اتوماتیک به گونه‌ای طراحی شده است که چرخ دنده ها باید در ترکیب‌های مختلف به طور روان در کنار هم قرار گیرند. آیا هنگام جابجایی چرخ دنده ها صداهای عجیب و غریبی می‌شنوید؟ این نشان دهنده قرار گرفتن چرخ دنده‌ها به صورت اشتباه روی هم است.

 استهلاک در دنده‌های برنجی و غلاف کشویی

گاهی اوقات ممکن است بعد از جا رفتن دنده به‌محض شروع به حرکت، در حین حرکت یا حتی زمانی که فشاری روی گیربکس نیست دنده از جای خودش خارج شود و به‌حالت خلاص درآید. این مشکل ممکن است در هر کدام از دنده‌ها خودش را نشان دهد و عمدتاً به دلیل اشکالات گیربکس اعم از ساییدگی زیاد غلاف کشویی و یا ساییدگی خودِ دنده به وجود می‌آید. خرابی بلبرینگ‌های گیربکس و بوش‌های داخلی نیز می‌تواند این مشکل را به‌وجود آورند. اگر گیربکس را به‌تازگی تعمیر کرده‌اید احتمالا تعمیرکار در نصب گیربکس دچار اشتباه شده و آن را به درستی نصب نکرده و باید دوباره این کار با دقت انجام شود.

علت بد جا رفتن دنده 206

علت بد جا رفتن دنده 206 نیز می‌تواند ناشی از همین موضوع باشد. به طوری که نیاز است هر چند مدت سطح واسکازین خودروی خود را بررسی کنید و از واسکازین مرغوب برای خودروی خود استفاده کنید.

جا نرفتن دنده پراید

علت بد جا رفتن دنده سه پراید می‌تواند استهلاک دنده‌ها باشد. همانطور که می‌دانید دنده‌ها از کمتر به بیشتر (یعنی از دنده 1 به بالاتر) به نسبت سنگین‌تر هستند. بنابراین قدرت و گشتاور پیشرانه را افزایش می‌دهند و به چرخ‌های محرک اعمال می‌کند. اما دنده‌های بالاتر سبک‌تر بوده و در نتیجه قدرت و گشتاور کمتری به چرخ انتقال داده در حالی که سرعت گردش آنها بیشتر است و می‌تواند در مصرف سوخت صرفه جویی کند. مشکل در کشویی و غلاف برنجی هر کدام از این دنده‌ها موجب می شود که نه تنها گیربکس آسیب ببیند، بلکه رانندگی به یک کار آزاردهنده برای راننده تبدیل می‌شود. پس دنده‌ها را بررسی کرده و در صورت مشاهده آسیب در  هرکدام، آن را عوض کنید.

بیشتر بدانید
اموزش بازوبست و عیب یابی گیربکس al4

جمع بندی

جا نرفتن دنده ماشین به دلیل مختلفی مانند کاهش سطح واسکازین گیربکس و خرابی سنسور الکترونیکی و یا اختلال در عملکرد دنده‌ها و استهلاک سیستم کلاچ و … می‌تواند ایجاد شود. بهتر است علت جا نرفتن دنده ماشین خود را شناسایی کرده و برای تعمیر آن از یک استادکار کمک بخواهید.

 

مهم ترین دلایل جا نرفتن دنده ماشین

درباره نویسنــده
نویسنده
mohsen salehi
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha