برق اتومبيلسوخت رسانيعیب یابی

علت گاز نخوردن ماشین چیست ؟

علت گاز نخوردن ماشین چیست ؟

علت گاز نخوردن ماشین چیست؟  ممکن است زمانی که خودرو دچار مشکل می‌شود، این سوال را بارها از خود پرسیده باشید. در این مقاله از مکانیکو قصد داریم دلایل گاز نخوردن ماشین را بررسی کرده و شما همراهان گرامی را با تمامی دلایل گاز نخوردن ماشین آشنا کنیم.

علت گاز نخوردن ماشین چیست ؟
علت گاز نخوردن ماشین چیست ؟
با علت گاز نخوردن ماشین آشنا شوید

همان‌طور که می‌دانید تمامی خودروهای امروزی از نوع انژکتوری بوده و فاقد کاربراتور هستند و از آنجایی که برخی از عملکردهای موتورهای انژکتوری با نسخه‌های کاربراتوری متفاوت است، عوامل گاز نخوردن ماشین‌های انژکتوری نیز می‌تواند متمایز از خودروهای کاربراتوری باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی علت گاز نخوردن ماشین، با برخی از تفاوت‌های اتومبیل‌های انژکتوری و کاربراتوری نیز آشنا شوید.

فیلتر هوا نیز موجب گاز نخوردن ماشین می‌شود؟

فیلتر هوا هم می‌تواند در حالت‌هایی دلیل گاز نخوردن ماشین باشد. فیلتر هوا یکی از قطعات مهم و کاربردی در تمامی خودروهای کاربراتوری یا انژکتوری محسوب می‌شود که معیوب بودن آن می‌تواند در گاز نخوردن ماشین تاثیرگذار باشد. فیلتر هوا یکی از اجزای ضروری موتور بوده و نقش آن همانند شش‌های بدن انسان است؛ همان‌گونه که بخشی از آلاینده‌های موجود در هوا، توسط کیسه‌های موجود در شش‌های بدن ما جذب ‌شده و به خارج بدن انتقال داده می‌شوند، فیلتر هوا نیز از ورود اجزای ناخواسته جلوگیری کرده و موتور را از گزند آلاینده‌های احتمالی و ذرات خارجی حفظ می‌کند.

در صورت معیوب بودن فیلتر هوا و یا گرفتگی این قطعه، هوای کافی به موتور منتقل نمی‌شود و موجب گاز نخوردن ماشین خواهد شد. اگر جزو افرادی هستید که به‌ سلامت موتور خودرو خود اهمیت می‌دهید، بدون شک از لزوم تعویض فیلتر هوا نیز آگاه بوده و می‌دانید که استفاده از فیلتر هوای سالم نقش بسیار پررنگی در حفظ سلامت موتور دارد. 

 فیلتر هوای گرفته و یا معیوب در درازمدت مشکلات فراوانی را برای موتور خودرو به وجود می‌آورد و از طرفی یکی از دلایل گاز نخوردن ماشین نیز به ‌حساب می‌آید؛ بنابراین اگر به دنبال علت گاز نخوردن ماشینتان هستید و یا صرفا می‌خواهید عمر مفید موتور خودرویتان را افزایش دهید، از سالم و تمیز بودن فیلتر هوا اطمینان حاصل کرده و هرچند وقت یک‌بار آن را تعویض کنید.

چطور ECU موجب گاز نخوردن ماشین می‌شود؟

در خودروهای مجهز به سیستم انژکتور، دلیل گاز نخوردن ماشین می‌تواند قطعه‌ای به نام ECU باشد که به نوعی مغز متفکر خودرو محسوب می‌شود. این قطعه که نام آن خلاصه شده عبارت Engine control unit است، وظیفه بررسی وضعیت خودرو جهت تنظیم واکنش سنسورهای موجود در موتور را بر عهده دارد. همان طور که می‌دانید خودروهای مجهز به سیستم انژکتور از نظر سیستم سوخت‌رسانی تفاوت‌های بسیاری با خودروهای کاربراتوری دارند و این دقیقا همان مسئله‌‌ای است که می‌تواند سردرگمی‌های فراوانی را برای صاحبان‌ خودرو به ‌همراه داشته باشد.

وجود هرگونه مشکل در این قطعه می‌تواند باعث ایجاد شرایط مناسب برای گاز نخوردن ماشین باشد و از آنجایی که وجود ECU برای سایر اجزا و قطعات خودرو نیز ضروری به نظر می‌رسد، باید با دقت فراوان از این قطعه نگهداری و مراقبت کرد. به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت که اگر ECU خودرو انژکتوری شما معیوب باشد، احتمال گاز نخوردن ماشینتان نیز افزایش ‌یافته و موجب نوسان دور موتور خواهد شد.

اگر می‌خواهید از گاز نخوردن ماشین انژکتوری خود جلوگیری کنید، در صورت مشاهده هرگونه نشانه از گاز نخوردن ماشین به کمک دستگاه دیاگ این قطعه حیاتی را به طور کامل عیب‌یابی کنید. علت گاز نخوردن خودرو در حال حرکت نیز می‌تواند همین ECU باشد که برای بررسی این قطعه بهتر است به مراکز مجاز خدمات خودرو مراجعه کنید.

یکی از علل اصلی گاز نخوردن ماشین پمپ بنزین است!

دلیل گاز نخوردن ماشین حتی می‌تواند پمپ‌ بنزین آن هم باشد. احتمالا می‌دانید که قطعه‌ای به نام پمپ‌بنزین در تمامی خودروها وجود دارد که سوخت خودرو را از باک به موتور منتقل می‌کند و از همین رو یکی از بخش‌های ضروری در هر خودرو محسوب می‌شود. اگر پمپ‌بنزین ماشین دچار نقص فنی شود و سوخت کافی را به موتور نرساند، بدون شک موجب گاز نخوردن ماشین خواهد شد!

پمپ‌بنزین در قسمت عقبی و در باک خودرو قرار داشته و از آنجا سوخت مورد نیاز موتور را تامین می‌کند. وجود پمپ‌بنزین برای کلیه خودروها ضروری بوده و بدون آن عملا حرکتی در پیشرانه اتومبیل رخ نخواهد داد. خرابی پمپ بنزین بسیار مشکل‌ساز است و در اغلب اوقات کاملا ناگهانی رخ می‌دهد. اگر می‌خواهید از علت گاز نخوردن ماشینتان مطلع شوید و یا صرفا به دنبال بالا بردن عمر مفید موتور خودروتان هستید، بهتر است به این قطعه نیز توجه داشته و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید.

در زمان مشاهده نشانه‌های گاز نخوردن ماشین، لازم است تمامی قطعات مربوط به سیستم سوخت رسانی را بررسی کرده و از سلامت عملکرد تمامی اجزا مطمئن شوید. اگرچه این قطعات تنها عوامل گاز نخوردن ماشین نیستند، اما به ‌هر حال جز اصلی‌ترین دلایل گاز نخوردن ماشین به حساب می‌آیند؛ بنابراین عیب یابی و تعویض به موقع آن‌ها برای بالا بردن دوام موتور ضروری است.

از دیگر مواردی که می‌توانند موجب گاز نخوردن ماشین شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

●       معیوب بودن مجموعه دریچه گاز

●       معیوب بودن موتور دریچه گاز برقی

●       خرابی سنسور دور موتور

●       خرابی مپ سنسور

●       خرابی سنسور هیدرولیک فرمان

●       خرابی سنسور خطی گاز کولر

●       خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ

●       خرابی سنسور کیلومتر در خودروهای با ECUزیمنس

●       خرابی سنسور پدال کلاچ

●       ایراد در میکروسوئیچ پدال ترمز در خودروهای گیربکس اتوماتیک

●       سنسور پدال گاز معیوب در خودروهای با دریچه گاز برقی

در صورت گاز نخوردن ماشین چه باید کرد؟

گاز نخوردن ماشین برای مدت طولانی و بی‌توجهی شما به این مشکل، می‌تواند پیامدهای مخربی را برای سلامت خودرویتان به همراه داشته و موجب بروز هزینه‌های تعمیراتی بالایی شود؛ بنابراین در صورت مشاهده اولین نشانه‌های گاز نخوردن ماشین لازم است کلیه قطعات دخیل در این امر را بررسی کرده و از صحت عملکرد هر یک اطمینان حاصل نمایید. همان‌طور که می‌دانید برخی از قطعات موتور بسیار گران‌قیمت بوده و اگر گاز نخوردن ماشین به مدت طولانی رخ دهد، احتمال آسیب دیدن این بخش‌ها بسیار بالا می‌رود.

معاینه فنی خودرو و بررسی کلیه قطعات ذکر شده در این مقاله می‌تواند موجب کاهش احتمال گاز نخوردن ماشین شده و عمر مفید موتور خودرویتان را نیز افزایش دهد. به خاطر داشته باشید که تعویض فیلتر هوا یکی از موثرترین شیوه‌های جلوگیری از گاز نخوردن ماشین و افزایش عملکرد بهینه خودرو است؛ لذا سلامت پیشرانه اتومبیلتان را جدی گرفته و برای کاهش احتمال گاز نخوردن ماشین و ایجاد هزینه‌های تعمیراتی گزاف، از همین امروز به فکر چاره باشید.

منبع:همراه مکانیک

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا