پایدار کننده

سیستم کنترل کشش TCS چیست ؟

سیستم کنترل کشش Traction Control System یا TCS چیست ؟

سیستم کنترل کشش (Traction Control System)  در هنگام بررسی های خودرو با عنوان  (TCS) نشان داده می شوند. وقتی خودرویی که دارای سیستم کنترل کشش است وارد جاده ای می شود که به طور فرض باران یا برفی آمده و حتی در جاده های شنی و خاکی است در هنگام قرار دادن پا و گاز دادن هر کدام از چرخ های این خودرو بر روی این گونه سطح ها قرار گیرد شوع به دور در جا یا هرز گردی یا بهتر بگیویم شروع به دریف زدن می کند.گرچه می تواند این اتفاق بسیار محدود و کم باشد یا خیلی با شدت بیشتر. خوب وقتی خودروی شما دچار هرز گردی شود بدلیل کاهش چسبندگی قبلی خودروی شما با سطح زمین امکان دارد که خودروی شما شروع به سر خوردن کند.که همگی شما می دانید با اندکی سر خوردن ماشین بلافاصه کنترل ان هم از دست می رود .

سیستم کنترل کشش TCS یا ASR چیست ؟
سیستم کنترل کشش TCS یا ASR چیست ؟

سامانه TCS به عنوان سامانه مکمل ABS حفظ پایداری و فرمان پذیری مناسب خودرو به هنگام شتاب گیری از حالت توقف یا در حال حرکت را به عهده دارد. همان طور که در هنگام ترمزگیری می باید از لغزش چرخ ها به علت کاهش پایداری خودرو جلوگیری به عمل آید، در هنگام شتاب گیری و افزایش سرعت نیز می باید از این لغزش جلوگیری کرد. این لغزش موجب می شود که مقداری از گشتاور موتور که می باید صرف رانش شود، صرف لغزش چرخ ها شود.این به این معنی است که این سیستم علاوه بر جلوگیری از لغزش در افزایش راندمان خودرو نیز نقش دارد.

سيستم TCS یا ASR روی سيستم ABS نصب ميشود و از ايجاد لغزش تاير ، در هنگام شتاب گيری جلوگيری ميكند.

هرزگشتن چرخهای محرک ، در هنگام حرکت بر روی سطوح یخ زده از مشکلاتی است که بیشتر رانندگان آنرا تجربه کرده اند،در شکل زیر ، هرزگردی چرخ های جلوی خودرو که بر روی یخ قرار گرفته را می بینید.

هرزگردی چرخ ها بر روی سطح لیز
هرزگردی چرخ ها بر روی سطح لیز

 مشابه همین مشکل در مورد اتومبیلهایی با موتورهای قوی حتی بر روی سطوح خشک نیز وجود دارد. در شکل زیر هرزگردی شدید چرخ های عقب خودروی قوی دیفرانسیل عقبی را می بینید که به علت شتاب زیاد آن به وجود آمده است.

هرزگردی چرخ ها روی سطح خشک
هرزگردی چرخ ها روی سطح خشک
هرزگردی چرخ ها
هرزگردی چرخ ها

در خودروهای تک دیفرانسیل معمولی (دیفرانسیل آزاد) که گشتاور به هر دو چرخ منتقل میشود اگر یکی از چرخهای محرک تماسی با سطح زمین نداشته باشد و یا بر روی سطوح یخ زده ، گلی یا شنی قرار گیرد آن چرخ آزادانه می چرخد و چرخ دیگر بر روی زمین خشک در حالت سکون قرار می گیرد. در نتیجه خودرو ثابت می ماند .سکون چرخ دوم به این دلیل است که به چرخی که اصطکاک بیشتری دارد گشتاور کمتری منتقل می شود و این ایراد اصلی دیفرانسیل های آزاد می باشد.

کاربرد TCS وASR
کاربرد TCS وASR
کاربرد TCS وASR
کاربرد TCS وASR

سامانه کنترل کننده هرزگردی در خودرو های مدرن امروزی بوسیله کاهش نیروی موتور و تقسیم نیروی ترمز( مجهز به ABS ) به وسیله سنسور های سرعت که بر روی چرخها نصب شده ، اتومبیل را مهار می کند.
برای درک بهتر کاربرد سیستم TCS ، در نظر بگیرید که پیش روی شما یک خیابان با شیبی ملایم قرار دارد و سطح این خیابان کاملا پوشیده از یخ یکدست و صاف می باشد. خاطر جمع باشید که امکان عبور از این خیابان با هیچ ترفندی به جز TCS میسرنیست .

کاربرد TCS یا ASR در جاده یخ زده
کاربرد TCS یا ASR در جاده یخ زده

وقتی خودرو شما در این وضعیت قرار میگیرد به علت کاهش نیروی اصطکاک ،چرخهای محرک شروع به هرزگردی می کنند در همین لحظه سنسورها این خبر را به واحد کنترل میدهند وبلافاصله همزمان با کاهش نیروی خروجی دیفرانسیل ، سامانه ABS هم وارد عمل میشود و برروی هر چرخ بطور جداگانه نیروی ترمز مورد نیاز را اعمال میکند در چنین شرایطی اتومبیل شما، استوار و بدون هیچ گونه هرزگردی به حرکت خود ادامه میدهد.

همچنين در هنگامی كه يك چرخ در يك محيط كم اصطكاك (مثل برف،يخ ، شن و گل ) گير كند ، اين سيستم باعث ميشود چرخ ديگر حركت كرده و خودرو از آن شرايط خارج شود. اين عمل با اعمال ترمز در يك چرخ با كنترل قدرت موتور انجام می شود.

این اعمال بسیار شبیه به رفتارهای سامانه ESP می باشد ولی این دو سامانه همانطور که ملاحظه میکنید اهداف متفاوتی را دنبال میکنند.

در شکل زیر تفاوت سیستم ESP با سیستم TCS نشان داده شده.

تصویر اول ، خودروی مجهز به ESP را می بینید که در هنگام پیچ با اعمال ترمز به چرخ عقب سمت راست به حفظ تعادل خودرو در پیچ کمک می کند .(برای اطلاعات بیشتر درباره سیستم ESP اینجا کلیک کنید.)

کاربرد ESP در پیچ
کاربرد ESP در پیچ

تصویر دوم ، خودروی مجهز به TCS را می بینید که با اعمال ترمز به چرخی که در گل فرو رفته (چرخ عقب سمت چپ در گل فرو رفته ) باعث می شود چرخ دیگر که بر روی سطح خشک قرار گرفته ، چرخیده و اتومبیل بیرون بیاید.

نقش TCS یا ASR در خودرو
نقش TCS یا ASR در خودرو

به طور کلی می توان وظایف سیستم TCS را این گونه بیان کرد.

1- سیستم TCS در مواقعی که شتاب خودرو زیاد شود از لغزش چرخ های محرک جلوگیری می کند.

2- این سیستم هنگام حرکت در جاده های لغزنده از هرز گردی چرخ های محرک جلوگیری می کند.

3- هنگامی که تعدادی از چرخ های خودرو در شن ، گل ، برف و یخ گیر افتاده باشد، کمک بزرگی در رهایی از آن شرایط می کند.

نکته: سیستم TCS در آلمان و اکثر خودروهای آلمانی ، ASR نامیده می شود.

طریقه کارکرد سیستم کنترل کشش TCS چگونه است؟

این سیستم با همکاری سنسور های مختلف و سیستم ترمز ABS باعث عدم هرزگردی چرخ ها می گردد. برای توضیح این مطلب یاد گفت در خودروهای مجهز به سیستم TCS  در تمامی چرخها سنسور های  با نام سنسور سرعت چرخ یا Wheel Speed Sensor  تعبیه شده است که بطور مدام سرعت دوران چرخ ها  را به رایانه مرکزی خودرو یا ECU ارسال می کنند. زمانی که هرزگردی رخ دهد یکی یا چندین چرخ خودرو دارای سرعت چرخش بیشتری می گردند در چنین شرایط ECU از طریق کنترل دریچه گاز خودرو گشتاور ارسالی به چرخها را کاهش می دهد سپس از طریق ترمز ABS  سرعت چرخی که در حال هرزگردی می باشد را کنترل می کنند تا بیشترین گشتاور به دیگر چرخها منتقل شود. به عبارت بهتر وقتی سیستم کنترل هرزگردی شناسایی کند که یکی از چرخها سرعت دوران بیشتری نسبت به چرخهای دیگر دارد به طور خودکار به آن چرخ نیروی ترمز اعمال می کند تا سرعت دوران آن کمتر شده و از این طریق هرزگردی کاهش یابد. در واقع سیستم TCS اطمینان حاصل می کند که حداقل گشتاور ممکن به چرخی که در حال هرزگردی است منتقل شود تا هرزگردی آن چرخ از بین برود و چرخی که در حال هرزگردی نیست گشتاور بیشتری دریافت کند تا تعادل برقرار شود.

 اگر دو چرخ به طور همزمان دچار هرزگردی شوند سیستم TCS سرعت دوران هر دو چرخ را به مقدار مساوی کاهش می دهد تا اینکه چسبندگی خود را به دست آورند. در غیر اینصورت TCS سیگنالی به ECU ارسال می کند تا از این طریق گشتاور ارسالی موتور با آن چرخها کاهش یابد و هرزگردی آنها خنثی شود.

در پایان اشاره می کنیم که سیستم کنترل کشش یا TCS کاملا با سیستم EPS یا همان ESC متفاوت است . در حقیقت سیستم کنترل کشش بخشی از سیستم EPS محسوب می گردد.برای آشنایی با سیستم EPS یا همان ESC

فیلم اموزشی :


مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا