برق اتومبيل

جعبه فیوز پراید

فیوز چیست؟

قبل از اینکه به جعبه فیوز پراید و وظیفه آن بپردازیم خوب است بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ بکار برده می‌شود. زمانی که مدار تحت جریان بار بالای غیر طبیعی (اضافه جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار گیرد با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند می‌شود.

 

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده خودرو، سیستم‌های الکتریکی متعددی (هر چند شاید در مورد خودروهای داخلی، صفت متعدد چندان پسندیده نباشد!) وجود داشته و باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر نام برده محافظت شوند که این حفاظت نیز بر عهده فیوز است.

نحوه عملکرد فیوز
جعبه فیوز پراید و راهنمای وظیفه هر فیوز
جعبه فیوز پراید و راهنمای وظیفه هر فیوز

اما پیش از دانستن هر مطلبی در مورد جعبه فیوز پراید خوب است در مورد نحوه عملکرد جعبه فیوز بدانیم. فیوزها انواع مختلفی داشته و به تبع آن نیز دارای مکانیزم عملکردی متفاوتی هستند، همچنین فیوزهای مورد استفاده در خودروها دارای المان ذوب‌شونده هستند.

 

این فیوزها دارای یک نوار فلزی هستند که در داخل یک محفظه نارسانا به همراه جرقه‌گیر قرار داده می‌شوند. زمانی‌که جریان بیش از حد مجاز افزایش می‌یابد این نوار فلزی ذوب شده و در نتیجه مسیر جریان، بسته خواهد شد.

جعبه فیوز چیست؟

تقریبا تمامی پراید های جدید، از یک نقشه فیوز برخوردارند و تفاوت چندانی میان آن ها وجود ندارد. در زیر نقشه کامل جعبه فیوز پراید را ارائه داده ایم تا با استفاده از آن بتوانید در صورت بروز اشکال در قطعه مربوطه، سریعا فیوز آن را یافته و در صورت خرابی، آن را تعویض نمایید. همچنین شما می توانید از طریق مطالعه مطلب نحوه تعویض فیوز خودرو به مطالب بیشتری در این زمینه دست یافته و چگونگی تعویض فیوز خودرو را فرا بگیرید.

مطلب پیشنهادی:

جعبه فیوز پراید+راهنمای فیوز ها

جدول راهنمای جعبه فیوز پراید

همانطور که در بندهای فوق ذکر گردید، خودرو پراید دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند. تصویر زیر نمایی از جعبه فیوز پراید را نشان می‌دهد.

جعبه فیوز پراید و راهنمای وظیفه هر فیوز
جعبه فیوز پراید و راهنمای وظیفه هر فیوز

جدول ذیل راهنمای جعبه‌ فیوز پراید را نشان می‌دهد که بر اساس تصویر فوق تکمیل شده است.

ردیف حرف لاتین نام تجیزات حفاظت‌شده نام لاتین روی جعبه جریان نامی فیوز (آمپر)
1 A برف‌ پاک‌کن عقب P.WIPER 15
2 B برف‌ پاک‌کن جلو F.WIPER 15
3 C چراغ مه‌شکن FOG LAMP 20
4 D فن رادیاتور FAN 40
5 E فن تهویه هوای درون کابین BLOWER 15
6 F شیشه بالابر P/W 30
7 G پمپ بنزین PUMP 10
8 H کیلومترشمار METER 10
9 I شیشه گرمکن عقب DEFOG 15
10 J چراغ ترمز و بوق STOP 15
11 K فلاشر HAZARD 15
12 L سیستم صوتی و چراغ اتاق ROOM 10
13 M چراغ عقب TAIL 15
14 N واحد کنترل EGI 10
15 O فندک CIGAR 15
16 P قفل مرکزی DOOR LOCK 30
 تعویض فیوز پراید

فیوز در اثر اضافه جریان عمل نموده و در اصطلاح می‌سوزد، لذا باید تعویض گردد. اولین راهکار برای تشخیص  فیوز سوخته یا سالم؛ بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد این موضوع با چشم قابل رویت است، در غیر اینصورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

 

برای اینکار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده نمایید. جهت تست کردن، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل نمایید، چنانچه چراغ تست روشن و یا بوق زده شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر اینصورت فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض گردد.

نکات مهم در تعویض فیوز
  • سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید.
  • در جعبه فیوز را باز کرده و با توجه به جدول راهنما, به دنبال فیوز معیوب بگردید
  • انبرک قرار گرفته در جعبه فیوز را خارج کنید و به کمک آن فیوز معیوب را از جای خود بیرون بکشید فیوز سوخته از قطع بودن سیم آن قابل تشخیص است
  • فیوز سوخته را با یک فیوز مشابه یا ضعیف تر تعویض کنید توجه کنید حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمائید. استفاده از فیوز با ظرفیت بالاتر از حد مجاز ممکن است باعث بروز خسارت یا حتی آتش سوزی شود. حتی بصورت موقتی نیز , از سیم به جای فیوز استفاده ننمائید.این عمل می تواند باعث صدمه دیدن سیم کشی یا حتی آتش سوزی گردد.
    اگر فیوز تعویضی مجددا سوخت,نشان می دهد که در سیستم الکتریکی خودرو مشکلی و جود دارد بنابراین از سیستم الکتریکی مربوطه استفاده ننموده و برای رفع مشکل به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید
آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟
فیوز پراید
فیوز پراید

در آخرین بخش از مقاله جعبه فیوز پراید و راهنمای وظیفه هر فیوز به یکی از متعددترین سوالات شما عزیزان پرداخته‌ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گهگاه توسط برخی مکانیک‌ها یا خود رانندگان انجام می‌گیرد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که شما عملا عنصر حفاظتی مدار را حذف نموده‌اید و با بروز هر گونه اشکال در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

 

به عنوان مثال فرض نمایید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته و شما آنرا با سیم جایگزین نموده‌اید. اگر اتصالی در مدار رخ داده و سیستم صوتی خراب شود؛ هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی به هیچ وجه قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا