عیب یابیمجموعه موتور

پیستون چیست؟+اموزش باز وبست پیستون

پیستون چیست؟

پیستون قطعه ای استوانه شکل است که داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی دارد. هنگامی که داخل محفظه احتراق مخلوط هوا و سوخت محترق می شود، انرژی حاصل از احتراق در فضای بسته به سطح پیستون وارد می شود و آن را به پایین می راند. حرکت پیستون به میل لنگ منتقل و سپس از طریق جعبه دنده و دیفرانسیل به چرخ ها می رسد.

شرح عملکرد پیستون
شرح عملکرد پیستون

شرح کلی پیستون :

در حرکت انبساط تا ۱۸۰۰۰ نیوتون (۴۰۰۰ پوند) نیرو به طور ناگهانی به کف پیستون وارد می شود.وقتی با سرعت زیاد رانندگی می کنید این اتفاق در هر سیلندر ۳۰ تا ۴۰ بار در ثانیه رخ می دهد.دمای کف پیستون به ۲۲۰۰ درجه سانتی گراد(۴۰۰۰ درجه فارنهایت) یا بیشتر می رسد.

پیستون از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شود (آلیاژ آلومینیوم مخلوطی از آلومینیوم و فلز های دیگر است)،زیرا فلز سبکی است.وزن هر پیستون در حدود ۴۵۰/۰ کیلو گرم (۱پوند)است.دامنه یا قسمت پایین پیستون را می تراشند تا هم وزن آن کاهش یابد و هم جا برای وزنه های تعادل میل لنگ باز شود.

قطر پیستون های موتور خودرو بین ۷۶ تا ۱۲۲ میلی متر (۳ تا ۴ اینچ) تغییر می کند. که این قطر و وزن در موتور های دیزل ممکن است تفاوت داشته باشد. همه پیستون ها باید هم وزن باشند تا موتور دچار لرزش نشود.


انواع پیستون
انواع پیستون

جنس پیستون

معمولا جنس پیستون از آلیاژهای تقویت شده آلومینیوم است که به روش فورج یا ریخته گری تولید می شود. البته در مرحله نهایی تولید به منظور افزایش استحکام، عملیات حرارتی نیز بر روی آن انجام می شود. علت استفاده از آلومینیوم، سبک شدن آن است ولی از آنجایی که آلومینیوم یک فلز نرم است لذا برای استحکام بیشتر آن از عناصر آلیاژی دیگری نیز استفاده می شود و در نهایت سطح پیستون را با موادی همچون «قلع و یا کادمیوم» پوشش می دهند. گاهی در پیستون ها از «تیغه محافظ اینوار» استفاده می شود. فلز اینوار نوعی آلیاژ فولاد نیکل دار است که می تواند از انبساط پیستون های آلومینیومی جلوگیری کند.

نخوی تعویض پیستون

نخوی تعویض پیستون

نکته:  قسمت دامنه‌ی پیستون آلومینیمی معمولا بیضی شکل ساخته می شود. بعد از گرم شدن پیستون و انبساط ابعاد آن‌ به شکل دایره در می آید و با لقی کمی داخل سیلندر حرکت می‌کند. این لقی کم موجب می‌گردد که قشری از روغن بین پیستون و سیلندر قرار بگیرد و از ایجاد اصطکاک خشک جلوگیری نماید.

نظرت چیه این مطلب رو ببینی

دلایل خرابی پیستون
دلایل خرابی پیستون

دلایل خرابی پیستون ها

  1. نارسایی روغن
  2. دمای بیش از حد موتور و عدم خنک کاری مناسب
  3. استفاده از سوخت نامناسب
  4. دستکاری سیستم جرقه زنی و اعمال تغییرات غیراصولی در آن
  5. افزایش بیش از حد بار وارده به موتور

✅ برای مکانیکوبنویسید خودروی شما چیست؟ آیا تاکنون پیستون خودرو خود را تعویض کردین؟ اگر نکته یا تجربه ای در خصوص این موضوع دارید ، لطفا برای مکانیکوبنویسید تا به ادامه مقاله اضافه گردد.

فیلم اموزشی

فیلم آموزشی باز کردن پیستون موتور خودروی پژو 405

فیلم آموزشی نصب رینگ پیستون خودوری پژو 206

مطالب پیشنهادی ما:

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا