اموزشسیستم تعلیق و فرمانعیب یابی

نحوه بالانس چرخ خودرو

بالانس چرخ

نحوه بالانس چرخ خودرو

«بالانس چرخ تا چه اندازه اهمیت دارد؟» «آیا تنها پیامد بالانس نبودن چرخ، لرزش فرمان و بدنه خودرو است؟» «کسانی که گمان می کنند بالانس چرخ فقط در چرخ جلو حائز اهمیت است تا چه حد درست فکر می کنند؟» برای رسیدن به پاسخ این سئوال ها و سئوالاتی از این قبیل، در طول این مقاله با ما همراه شوید.

نحوه بالانس چرخ خودرو
نحوه بالانس چرخ خودرو
بالانس چرخ چیست؟

متعادل بودن یا بالانس چرخ یکی از مهمترین نکات و الزمات در خودروست. ویژگی که باید همیشه با سرویس های دوره از در خودرو کنترل شود و مورد بررسی قرار بگیرد. بالانس چرخ در افزایش عمر لاستیک، کاربرد بهتر خودرو و عملکرد بهینه لاستیک اهمیت بالایی دارد.

منظور از بالانس چرخ توزیع یکسان وزن خودرو و لاستیک در حین عملکرد است. با اینکه گاهی بالانس چرخ با میزان فرمان اشتباه گرفته می شود، اما این دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگرند. بالانس بودن چرخ ها باعث سایش یکنواخت هر چهار لاستیک برروی جاده شده و سواری مناسبی برای خودرو و سرنشینان فراهم می کند.

ضرورت بالانس چرخ خودرو
ضرورت بالانس چرخ خودرو
ضرورت بالانس چرخ خودرو

چرخ‌ها به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سیستم تعلیق بوده و در واقع می‌توان گفت در صف مقدم عملیات جابجایی حرکت خودرو قرار دارد و تمامی تلاش نیروهای پشتیبانی از قبیل موتور، ترمز، دنده، کلاچ و … بدون چرخ‌ها، عملی عبث است و تمامی عباراتی که عنوان کردیم برای این بود که اهمیت بالانس چرخ خودرو را به شما کاربر گرامی ارائه بدهیم.

چرخ‌ها به عنوان آخرین جز از سیستم تعلیق، وزن خودرو را تحمل نموده و ارتباط نهایی بین ماشین و زمین را برقرار نموده و با توجه به قوانین نیوتن، اصطکاک، عمل و عکس‌العمل و … حرکت خودرو را ممکن می‌نمایند. همچنین، تمامی ضربه‌های وارد آمده بر خودرو، در وهله نخست به چرخ‌ها وارد شده و این چرخ‌ها هستند که باید به کاهش ارتعاشات کمک نمایند.

علایم بالانس نبودن چرخ‌ها
علایم بالانس نبودن چرخ‌ها
علایم بالانس نبودن چرخ‌ها
  • لرزش فرمان: یکی از ملموس‌ترین نشانه‌های بالانس نبودن چرخ‌ها، لرزش فرمان است به طوریکه حتی رانندگان عادی که تسلط زیادی بر مسایل فنی ندارند نیز قادر به تشخیص این امر هستند؛ البته شاید این لرزش‌های دلایل دیگری نیز داشته باشند که جهت تشخیص دقیق‌تر موضوع باید به مکانیک مراجعه نمود.
  • کاهش پایداری خودرو: این موضوع به خصوص در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا مشهودتر بوده و می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد.
  • افزایش مصرف سوخت: این موضوع علاوه بر آنکه پیامدی از نامتعادلی چرخ‌ها است به نحوی نشانه آن نیز است. البته برای سایر موارد نیز همین اصل برقرار است ولیکن تشخیص آن‌ها، نیاز به دانش و دقت فنی بالایی دارد.
  • خرابی بیش از حد قطعات چرخ‌ها
علایم بالانس نبودن چرخ‌ها
نحوه بالانس چرخ خودرو
آیا بالانس نبودن چرخ فقط منجر به لرزش فرمان و بدنه خودرو می شود؟


فرض کنیم برای عده ای لرزش فرمان و بدنه خودرو اهمیت نداشته باشد و یا بتوانند آنرا به هر شکلی تحمل کنند. با این تفاسیر، آیا استفاده از چرخی که بالانس نیست، عوارض و پیامدهای دیگری دارد؟
بدون شک، پاسخ مثبت است. صحیح است که لرزش فرمان پیامد بارز و شناخته شده بالانس نبودن چرخ است، اما بالانس نبودن چرخ پیامدهای سوء دیگری نیز دارد که برای بسیاری چندان کم اهمیت تر از لرزش خودرو نیست.

زمان بالانس نمودن چرخ‌ها

نمی‌توان زمان خاصی را برای بالانس نمودن چرخ‌ها در نظر گرفت چراکه این موضوع متاثر از عوامل متعددی است ولیکن در حالت کلی توصیه می‌گردد هر 6 ماه یا هر 8000 تا 9000 کیلومتر، به کارشناسان متخصص مراجعه نموده و بالانس بودن چرخ‌ها، را بررسی نمایید. شایان ذکر است که هر کدام از نشانه‌های فوق‌الذکر نیز چنانچه در خودرو نمایان گردد باید نسبت به بررسی بالانس بودن یا نبودن چرخ‌ها اقدام نمود. نکته مهم دیگر، زمانی است که لاستیک خودرو را تعویض می‌نمایید در این موارد نیز دوباره باید متعادل بودن چرخ‌ها، مورد تایید قرار گیرد.

 ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی از راننده‌ها جهت جلوگیری از سایش نامتعادل لاستیک‌ها، در بازه‌های زمانی مشخص، لاستیک‌های خودرو را به صورت ضربدری تعویض می‌نمایند که در نوع خود می‌تواند به متعادل‌تر نمودن چرخ‌ها کمک نماید.

نحوه بالانس چرخ خودرو

آموزش بالانس چرخ دیجیتالی
مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا