علت روشن شدن چراغ روغن

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

علت روشن شدن چراغ روغن


علت روشن شدن چراغ روغن و استپ پژو 405

در این مقاله به روشن شدن چراغ روغن و استپ پژو 405 خواهیم پرداخت و این دلایل در بیشتر شرایط در خودرو ها یکسان است به طور مثال می توان گفت که علت روشن شدن چراغ روغن در دور پایین و در حالت درجا در خودرو هایی مثل پراید ممکن است باشد .

یکی از چراغ هایی که روشن شدن آن گاه می تواند بسیار خطرناک باشد ، چراغ روغن خودرو است . این چراغ البته از آن چراغ هایی است که در کل خیلی کم احتمال روشن شدن آن وجود دارد ، اما با این حال روشن شدن آن ناشی از برخی موارد است .

روشن شدن چراغ روغن خودرو چه دلایلی می تواند داشته باشد ؟

از دیگر چراغ های هشدار دهنده پشت آمیر که با روشن شدنش باید خودرو را متوقف ساخت ، چراغ روغن می باشد . این چراغ که در اکثر ماشین ها ، شکل های مختلفی دارد که نشان دهنده وجود یک اشکال در سیستم روغن رسانی به موتور می باشد که باید در سریع ترین زمان ممکن مرتفع گردد . البته گاهی اوقات این چراغ به صورت دوره روشن می شود . ولی اگر به یک باره و در حال رانندگی ، چراغ روغن خودروی شما روشن گردید ، باید در هر چه سریع تر خودرو را متوقف و خاموش کنید و تا حل نشدن مشکل ، نسبت به راه اندازی مجدد موتور ، احتیاط کنید .

علت روشن شدن چراغ روغن

جمله شایع عواملی که منجر به روشن شدن چراغ روغن در خودرو می شود ، کاهش سطح فشار روغن در موتور می باشد . این موضوع می تواند بلافاصله به موتور فشار وارد آورده و در صورت عدم توجه به آن ، باعث سوختن موتور و ایجاد خسارات سنگین به خودرو می گردد .

همان طور که می دانید ، روغن موتور نقش خنک کنندگی و همچنین روان کردن حرکت اجزای موتور را بر عهده دارد . وجود هر گونه مشکل در این امر ، باعث خشک کار کردن خودرو ، اصطکاک بیش از اندازه بین اجزای مختلف موتور ، داغ شدن بیش از حد موتور و در نهایت از حرکت باز ماندن و ایجاد خسارت شدید به موتور می شود . این خسارت تا سوختن موتور و تعویض کامل موتور نیز می تواند پیش رود . بنابراین دقت داشته باشید که روشن شدن چراغ روغن ، یک اخطار مهم بوده و باید سریعا به آن واکنش نشان دهید .

اما شایع ترین عواملی که ممکن است باعث روشن شدن این چراغ در پشت آمپر خودرو گردد . باید توجه داشته باشید که این موضوع می تواند بنا به خطا های ایجاد شده در کار کرد خودرو نیز به وجود آید که در هر صورت باید نسبت به رفع آن اقدام نمود .

مشکل در فیلتر روغن

فیلتر روغن اگر به خوبی کار نکند و یا محکم سر جای خود بسته نشده باشد ، ممکن است منجر به نشتی روغن شود و یا نتواند روغن را به خوبی تمیز کند . در نتیجه ممکن است باعث روشن شدن چراغ روغن خودرو شود . همچنین ممکن است که به دلیل استاندارد نبودن فیلتر ، سرعت گردش روغن در موتور کاهش و در نتجیه سطح فشار روغن کم شود که نتیجه آن روشن شدن چراغ روغن می باشد . در برخی از شرایط نیز ممکن است این مشکل به خاطر پایه فیلتر پیش بیاید که باید توسط متخصص چک شود .

کم شدن سطح روغن

یکی از دلایل روشن شدن چراغ روغن در خودرو ، کم شدن سطح روغن موتور می باشد . اگر مدت هاست سطح روغن موتور خودرو را چک نکرده اید ، بهتر است با روشن شدن چراغ روغن ، آن را بازدید کرده و در صورتی که سطح آن کمتر از میزان استاندارد است ، با استفاده از روغن موتور مناسب ، میزان کاستی را جبران نمایید .

نا مرغوب بودن روغن موتور

اگر روغن موتوری که در خودرو استفاده می کنید ، نا مرغوب باشد در نتیجه حرارت را به خوبی دفع نخواهد کرد و یا باعث ایجاد اصطکاک اجزای موتور خواهد شد . این مشکل در بسیاری از ماشین ها با اهمیت بوده و باید فورا روغن موتور تعویض گردد .

یاتاقان ها دچار مشکل شده اند

ایجاد اشکال در یاتاقان های خودرو ، پر هزینه ترین دلیل ممکن برای روشن شدن چراغ روغنی می باشند که نیاز به بازدید کارشناس و در صورت نیاز تعمیر توسط یک فرد متخصص دارند .

ضعیف شدن پمپ روغن

پمپ روغن یا اویل پمپ اگر به خوبی به وظایف خود عمل نکند ، ممکن است فشار روغن در جریان حرکت در بخش های مختلف موتور ، کاهش یابد و در نتیجه چراغ روغن در پشت آمپر روشن شود .

این پمپ که معمولا با استفاده از قئرت موتور فعالیت می کند ، در اثر عدم عمل کرد صحیح تسمع پروانه یا دینام نیز نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . بنابراین ، قبل از اقدام به تعویض این قطعه ، تسمه ، بلبرینگ و پولی این پمپ را نیز تست کنید .

ترکیب آب یا بنزین با روغن

یکی دیگر از مواردی که باعث روشن شدن چراغ روغن خودرو می شود ، ترکیب آب یا بنزین با روغن موتور می باشد .

این ترکیب سبب رقیق شدن روغن و در نتیجه کاهش کیفیت روغن می شود . این مشکل عمدتا به خاطر خرابی و یا سوختن واشر سر سیلندر به وجود می آید . همچنین وجود مشکل در انژکتور ها نیز ممکن است سبب ورود بنزین به روغن گردد .

شایع ترین علل بروز آن :

1- اگر این چراغ ها پس از روشن شدن موتور ، همچنان روشن بمانند ، یعنی شارژ باتری توسط دینام به درستی انجام نمی شود . علت این وضعیت می تواند پاره شدن تسمه دینام ، خرابی دینام و یا قطع شدن اتصالات مربوطه باشد .

2- در صورتی که باتری خودرو توسط دینام شارژ نشود ، در روز ( که چراغ های ماشین خاموش می باشد ) حدودا یک ساعت می توانید به رانندگی ادامه دهید و بعد از آن موتور خاموش خواهد شد . این زمان در شب که چراغ های خودرو روشن است ، به مراتب کمتر خواهد بود .

3- در چنین شرایط بهتر است از وسایل الکترونیکی غیر ضروری مثل : فندک ، رادیو ضبط ، کولر و بخاری استفاده نکنید ، که بتوانید تا نزدیک ترین بارتیی سازی رانندگی کنید .

4- در صورت روشن شدن این چراغ ها ، عیب یابی توسط دستگاه دیاگ مسیر است و به احتمال زیاد سیستم مربوطه آن عمل کرد خوبی را نخواهد داشت . برای مثال می توان گفت که در زمانی که شما تصادف می کنید ، کیسه هوا خوب عمل نخواهد کرد .

5- اگر کارد موتور تغییری نکرده باشد ، احتمالا یکی از سنسور ختی کمکی یا اطلاع رسانی کار نمی کند و با اطلاعات درستی را ارسال نمی کند . در این حالت ایراد با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است و راننده می تواند تا نزدیک ترین تعمیرگاه رانندگی کند .

دیگر عوامل که باعث روشن نشدن آن می شود :

1- معمولا این اتفاق به دلیل نا مرغوب بودن فیلتر روغن و یا دیر عوض کردن آن رخ می دهد .

2- ضعیف شدن پمپ روغن

3- گرفتگی مسیر های روغن

4- یاتاق ها از بین می رود

5- میل لنگ خراب هست

6- کیفیت روغن پایین می آید

7- سیم کشی مورد دارد

8- از فیلتر روغن 6 سوراخ استفاده کنید .

چرا هم زمان چراغ استپ و چراغ آمپر آب روشن می شود ؟

چراغ های اخطار دستی ( چک موتور ، استپ ، ایربگ ، دمای آب ، ترمز دستی )

در انواع پژو ( 206 تیپ 6 ، 5 ، 3 ، 2 ، 405 ، SD  ، پارس ) سمند ، تندر 90 ، ال 90 و پراید :

عمل کرد موتور خودرو های نسل جدید ، تخت فرمان کامپیوتری مرکزی است ، ECU از طریق سنسور های که در قسمت های مختلف موتور وجود دارد ، اطلاعات وضعیت موتور را دریافت کرده و به نرم افزار خود پارامتر های موتور را تغییر می دهد .

عیب یابی مربوط به روشن شدن چراغ های خطر در انواع پژو ( 206 تیپ 6 ، 5 ، 3 ، 2 ، 405 ، SD  ، پارس ) سمند ، تندر 90 ، ال 90 و پراید :

در پژو ( همه مدل ها ) سمند ، پارس ، تندر و پراید ، در هنگام باز کردن سوئیچ ، چراغ چک روشن نمی شود .

اگر یک یا چند سنسور در موتور از کار بی افتد ، یا داده ای خارج از محدوده امن ارسال کنند ، چراغ های خطر ، در صفحه نمایش آمپر روشن خواهند شد .

 

روشن شدن چراغ روغن در چه مواردی متد اول است ؟

1- علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا

2- علت روشن شدن چراغ روغن و استپ پژو 206

3- علت روشن شدن چراغ روغن پراید کاربراتوری

4- علت روشن شدن چراغ روغن 206

5- علت روشن شدن روغن 206 تیپ 5

6- علت روشن شدن چراغ سمند

7- روشن شدن چراغ روغن و استپ 206

8- روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین

9- روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا

10- روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین

اگر موتور روشن شود که یعنی چراغ چک پشت آمپر سوخته است و سیم کشی و چراغ چک آن خراب شده است . و اگر روغن نشود یعنی اینکه سیم کشی تغدیه کننده برق قطع شده است و همچنین امکان دارد موتور نیز قطع شده باشد و اگر به آن توجه نکنیم ، امکان دارد باعث خراب شدن خودرو و حتی امکان دارد ماشین آتش بگیرد .


مطلب پیشنهادی:

 

دلایل روش شدن چراغ چک

روغن موتور چندین کار انجام می دهد :

1- اولین کار روغن این است که به پخش و توزیع متناسب گرما در موتور کمک کرده و مانع از این می شود تا قطعات در اثر حرارت زیاد ذوب شود و یا آسیب ببیند .

2- دومین کاری که روغن موتور انجام می می دهد این است که کثیفی و ذرات ریز را جمع کرده و آن ها را در روغن فیلتر موتور قرار دهد . کم کردن روغن ممکن است به دلیل نشی آن باشد در این صورت بهتر است ، درزبندی ها بررسی شوند و یا ممکن است هنگامی که برای بار آخر روغن را عوض کردید ، فیلتر روغن یا پیچ کارتر خوب بسته نشده باشد . اگر روغن سوخته باشد احتمالا قطعات داخلی موتور نیاز به تعویض دارند  یکی از آنها ممکن است رینگ پیستون و یا اویل پمپی باشد که ضعیف یا خراب شده است .

3- سومین کاری که روغن انجام می دهد این است که قطعات فلزی داخل پیشرانه را روان کاری کرئه و اصطکاک را کاهش می دهد تا به نرکی حرکت کنند .

روغن موتور

روان کاری موتور بر عهده روغن موتور بوده و یکی از مواد مصرفی بسیار مهم در نگهدار خودرو است که عدم انتخاب صحیح آن می توان معضلات فراوامی را با خود به دنبال داشته باشد . علاوه بر روان کاری و کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک ، روغن موتور تا حدودی نقش خنک کنندگی را نیز دارد و مانع ذوب شدن قطعات موتور می شود چرا که دمای موتور می تواند به شدت افزایش یابد .

همچنین تمیز کاری موتور و جمع آوری ذرات کوچک و تحویل آن ها به فیلتر روغن ، از دیگر وظایف این روغن حیاتی است . روغن موتور اتواع مختلفی داشته و پاراکتر های متعددی در انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو تاثیر گذار است .

علت روشن شدن چراغ روغن

درباره نویسنــده
نویسنده
mohsen salehi
نظرات کاربـــران
1 دیدگاه ثبت شده
ساری
مهمان
سلام من یک ال90دارم چندوقت بود وقتی فن میزد چراغ روغن چشمک میزد وهرکاری میکردیم مشکل حل نمیشد تااینکه یکی راهنماییم کرد و اتصال بدنه و رسوب سرباطری منفی باعث بود و مشکل حل شد.خاستم به اشتراک بزارم شاید بدرد یکی از دوستان بخوره.باتشکر
ثبت دیدگاه
captcha