😍سنسور ها وعملگر ها😍

سنسور دور موتور چیست؟نحوه عیب یابی

سنسور دور موتور چیست؟نحوه عیب یابی

همه چیز در مورد سنسور دور موتور با ما همراه باید مکانیکو

سنسور دور موتور ( Crankshaft Position Sensor ):
سنسور دور موتور
سنسور دور موتور

سنسور دور موتور قطعه ایست الکتریکی مغناطیسی که در مقابل چرخ دندانه داری که روی فلایول قرار دارد، نصب شده است. اجزای تشکیل دهنده این سنسور، آهن ربا، سیم پیچ مسی و یک هسته از جنس آهن می باشد. هنگام چرخش چرخ دنده، میدان مغناطیسی ایجاد شده در سنسور، یک موج سینوسی ایجاد و به سمت ECU ارسال می کند. سپس ECU با محاسبه میزان دامنه و فرکانس دریافت شده، میزان دور موتور خودرو را بدست می آورد.

  http://blog.mechanico.ir/wp-content/uploads/2020/04/ban_1.gif  
وظایف سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ:

– اعلام حرکت فلایویل به ECU که می تواند منتج از انجام استارت و یا هل دادن خودرو در دنده باشد تذکر مهم بنا به ویژگی بالا خودرو های انژکتوری را با هل دادن نیز می توان روشن نمود که البته ما آن را در پژو توصیه نمی کنیم .زیرا در خودرو پژو که تسمه لاستیکی دندانه دار استفاده شده ،ضربه محکم رها کردن ناگهانی پدال کلاچ می تواند با توجه به اینرسی میل سوپاپ باعث در رفتن یک یا دو دندانه تسمه از روی دندانه های پولی شود و در این حالت خودرو بدون اینکه ایرادی را توسط دستگاه های عیب یاب اعلام کند دیگر قابل تنظیم نخواهد بود.
– اعلام نقطه مرگ بالا به ECU جهت تحریک آن به صدور دستور های پاشش انژکتور و ایجاد جرقه.
– اعلام دور موتور به دورسنج از طریق ECU.
– ارائه آوانس استاتیکی به ECU

سنسور دور موتور در کجا قرار می گیرد ؟

محل قرارگیری این سنسور روی پوسته کلاچ مقابل فلایویل است. فاصله نوک سنسور تا دندانه های فلایویل حدود 1 تا 0.5 میلی متر می باشد و غیر قابل تنظیم است.

دور موتور
نحوه قرار گیری سنسور دور موتور



ECU از اطلاعات آن چه استفادی می کند :

1-تنظیم دور ارام
2-محاسبه دور موتور
3-تشخیص حالت موتور

عیوبی که در صورت خرابی سنسور به وجود می اید:

1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به ECU برای پاشش سوخت
2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین.
3- بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص مثلا ۳۰۰۰ دور در دقیقه و یا انجام عمل CUT OFF در دوری پایین تر از ۶۰۰۰ دور
4- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص.

روش تست سنسور دور موتور

1) روش تست اهمی :

ابتدا سوکت قطعه را از دسته سیم اصلی جدا می کنیم. یک سر پروپ هم متر را به پایه یک و سر دیگر آن را به پایه دو سوکت سنسور اتصال می دهیم.اهم متر باید مقاومتی را در حدود زیر نشان دهد :

پژو پارس – سمند – پیکان – زانتیا : 300 اهم الی 400 اهم
پراید : 300 اهم الی 420 اهم
پژو 206 : 300 اهم الی 480 اهم

اموزش کار با اهم متر

2) روش تست ولتاژی (AC) :

ابتدا سوکت قطعه را از دسته سیم جدا می کنیم و یک سر پروپ ولت متر را که در حالت AC قرار داده ایم به پایه یک و سر دیگر آن را به پایه دو سوکت سنسور اتصال می دهیم.سپس به خودرو استارت زده و در حین استارت زدن ولتاژ خروجی را چک می کنیم. ولت متر باید ولتاژی در حدود زیر نشان دهد :

پژو 206 : بالای 5 ولت
کلیه خودروهای ایران خودرو : بالای 2 ولت
کلیه خودروهای سایپا : بین 2.5 تا 5 ولت

یکی از سریع ترین روش های عیب یابی این سنسور به این صورت است که :

اگر خودرو روشن نشد برای آزمایش این که بدانیم این سنسور کار می کند یا نه ،سوییچ را باز کرده، و به صدای کارکردن پمپ بنزین گوش می کنیم.صدای پمپ بنزین 3 تا 5 ثانیه به گوش می رسد و بعد قطع می شود و بعد استارت می زنیم.اگر در حین استارت زدن صدای کارکرد پمپ بنزین به گوش نرسید نشان از خرابی این سنسور دارد.

سرویس قطعه :

در زمان چک کردن سیستم انژکتوری در صورت لزوم سنسور دور موتور را از جای خود باز کرده و اگر به روغن و گریس و براده های آهن آغشته بود آنرا تمیز می کنیم.

ساختار داخلی سنسور دور موتور :
ساختار داخلی سنسور دور موتور
ساختار داخلی سنسور دور موتور

این سنسور تشکیل شده از یک آهن ربا و یک هسته آهنی نرم که توسط یک سیم پیچ احاطه شده است.

مدار الکتریکی :

دارای سوکت سه پایه به رنگ قهوه ای یا مشکی می باشد و دسته سیم آن از سه سیم مجزا تشکیل شده است :

پایه 1 : ارسال سیگنال
پایه 2 : اتصال بدنه
پایه 3: اتصال به غلاف شیلد یا پارازیت گیر

نویز گیر یا غلاف شیلد چیست:

وقتی از یک جسم رسانا مثل سیم ، جریان عبور میکنه ، یه میدان مغناطیسی کوچکی دور اون سیم درست میشه که می تونه روی مدارات یا قطعات الکترونیکی به عنوان نویز تاثیر بگذاره . یا مثلا CPU و یا پردازنده گرافیکی برای خودشون یک تولید کننده پالس دارن که فرکانسش خیلی بالاست . این فرکانس های بالا می تونن نویز هایی رو ایجاد کنن که در عملکرد دیگر مدارات الکترونیکی تداخل ایجاد کنه . برای حل این مشکل اومدن نویزگیر استفاده شده

نکانت پایانی:

1- این سنسور منبع تغذیه ولتاژ نداشته ،خود تولید ولتاژ می کند
2-فاصله سنسور دور موتور را از دندانه های فلایویل تغییر ندهید
3-وقتی دو دندانه خالی جلوی سنسور می رسد ایجاد تغییر شار مغناطیسی می کند و همزمان پیستون 1 و 4 به نقطه مرگ بالا (T.D.C) می رسند.در این حالت پیستون 1 در حالت انفجار و پیستون 4 در حالت ابتدای زمان مکش قرار دارد.
4- در سیستم انژکتوری بعضی از سنسورها سنسور کمکی دارند که در صورت خراب شدن یک سنسور ECU اطلاعات لازم را از سنسور دیگر کسب می نماید.
5-در خودروهایی که مجهز به سنسور میل سوپاپ هستند این سنسور ،سنسور کمکی سنسور دور موتور می شود.
.

فیلم اموزشی سنسور

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن