اموزش

بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت

بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت
صبح زود یا شب‌ها بنزین بزنید

در اوایل یا اواخر روز، به خصوص در ماه‌های گرم سال، بنزین بزنید. زیرا بنزین در اوایل روز که هوا سردتر است، متراکم‌تر است. با افزایش دما، چگالی بنزین کاهش می‌یابد و هنگام پمپاژ، کمتر از آن بهره می‌برید.

آهسته و یکنواخت برانید

رانندگی با سرعت زیاد ممکن است سرگرم کننده باشد، اما باعث افزایش دور موتور هم می‌شود که افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد. رانندگی زیر حد مجاز سرعت استفاده از بنزین را کارآمدتر می‌کند، به طور مثال در بزرگراه‌های بین شهری همیشه زیر حد مجاز سرعت رانندگی کنید و از شتاب سریع و بالا بردن بیش از حد دور موتور خودرو خودداری کنید.

وقتی منتظر هستید ماشین خود را خاموش کنید!

اگر در خارج از خانه منتظر هستید تا همسرتان آماده شود، یا منتظر یک گذرگاه راه آهن برای عبور قطار هستید، در ترافیک سنگین گیر کرده‌اید و تا پشت چراغ قرمز بیش از ۱۰۰ ثانیه هستید، ماشین خود را خاموش کنید. بیکار شدن موتور ماشین باعث هدر رفتن بنزین می‌شود.

اجازه ندهید باک بنزین شما کاملا خالی شود

قبل از اینکه باک بنزین شما تقریباً خالی شود، حتما به پمپ بنزین بروید و باک بنزین تان را پر کنید.

موتور را تنظیم کنید

موتور اتومبیل باید مرتبا تنظیم شود. یک موتور صحیح تنظیم شده از بنزین کمتری استفاده می‌کند. پس یادداشت کنید که آخرین بار چه زمانی موتور خودروی خود را تنظیم کردید و برای تنظیم مجدد آن برنامه‌ریزی کنید.

مطلب پیشنهادی:

روغن موتور مناسب را انتخاب کنید

حتما از روغن موتور مناسب استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که ماشین شما به کدام نوع روغن نیاز دارد، کتابچه راهنمای مالک خودرو را بررسی کنید یا یک جستجوی آنلاین در اینترنت انجام دهید. استفاده از روغن موتور اشتباه می‌تواند باعث شود که موتور سخت‌تر کار کرده و بنزین را هدر دهد.

صندوق عقب خود را خالی کنید

بسیاری از ما ایرانی‌ها عادت داریم که هیمشه جعبه عقب خودروی خود را پر کنیم از لوازمی که شاید یک روزی به کار ما بیاید. چمدان، کامپیوتر و … را از صندوق خود خالی کنید. حمل این وسایل پشت وسیله‌نقلیه خود باعث کاهش چشمگیر راندمان سوخت می‌شود.

فیلتر‌ها را تعویض کنید

مرتباً فیلتر‌های اتومبیل خود را بررسی کنید. به خصوص اگر در یک منطقه پر گرد و غبار زندگی می‌کنید. فیلتر‌های تمیز کمک می‌کنند تا اتومبیل‌ها با سوخت کمتری کار کنند.

 لاستیک‌های خود را کنترل کنید
لاستیک‌های خود را کنترل کنید
لاستیک‌های خود را کنترل کنید

لاستیک‌های تنظیم نشده سبب می‌شود اتومبیل شما بنزین بیشتری را مصرف کند. لاستیک‌های بالانس شده، اصطکاک را کاهش داده و سبب می‌شود خودروی شما بنزین کمتری را مصرف کند. با این وجود، تغییرات دما می‌تواند باعث شود تا فشار تایر به اندازه دو تا سه اینچ مربع نوسان داشته باشد، بنابراین حتماً آن‌ها را به طور مرتب بررسی کنید. به خصوص در فصولی که هوا به شدت تغییر می‌کند. همچنین اگر در ماه‌های زمستان از لاستیک برفی استفاده می‌کنید، حتما آن‌ها را در بهار تعویض کنید. لاستیک‌های برفی باعث ایجاد اصطکاک بیش از حد در سطوح خشک می‌شوند و بنزین را هدر می‌دهند.

مقاومت در برابر باد را از بین ببرید

یک پنجره باز باعث افزایش مقاومت در برابر باد و مصرف سوخت بیشتر می‌شود. پس تاجایی که امکان دارد پنجره‌های خودروی خود را بسته نگه دارید.

دقت کنید که چه موقع و چگونه ترمز کنید

ترمز بیش از حد گاز را هدر می‌دهد و باعث می‌شود لنت ترمز شما به سرعت کهنه شود. در هنگام ترافیک سنگین، فاصله ایمن بین خود و اتومبیل جلویی خود را حفظ کنید. بدین ترتیب، دیگر نیازی به ترمز کردن به طور مداوم ندارید.

ماشین خود را برای مدت زمان کوتاه‌تری گرم کنید

اگر یک صبح سرد تصمیم گرفتید که با خودروی خود بیرون بروید، ماشین را بیشتر از یک دقیقه گرم نکنید. اگر بیش از یک دقیقه موتور ماشین بیکار بماند، سوخت را از بین می‌برید و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناخوشایندی را به هوا اضافه می‌کند. ضمن اینکه موتور‌های خودرو‌های مدرن مانند خودرو‌های مدل‌های قدیمی به مدت زمان زیادی برای گرم شدن نیاز ندارند.

مطلب پیشنهادی:

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا